Blauwe Vogels (7-15 jaar)

Jouw kind, net als elk ander kind, verlangt naar ontspannende activiteiten waarin vriendschappen bloeien en zelfvertrouwen groeit. Bij de Blauwe Vogels zijn alle kinderen vanaf 7 jaar met een verstandelijke en/of lichamelijke beperking meer dan welkom. Onze scouts met een beperking leren samen te spelen, delen en vooral te groeien in uitdagingen, zonder grote druk.

Blauwe Vogels komt voort uit het sprookjestoneelstuk “De Blauwe Vogel” van Maurice Maeterlinck. De hoofdpersonen zijn de kinderen Tyltyl en Mytyl. Hun nicht Berlingot heeft een ernstig ziek dochtertje. Dat meisje zou graag de tortelduif van Tyltyl bezitten.

Tyltyl en Mytyl zoeken de blauwe vogel om het zieke meisje te helpen. Na een magische transformatie schenken ze de vogel aan het meisje dat hierdoor geneest. Het sprookje eindigt met het ontsnappen van de geluksbrengende vogel. Tyltyl doet een oproep aan het publiek om de vogel terug te brengen, omdat zij hem hard nodig hebben om anderen gelukkig te maken.

Wie zijn de Blauwe Vogels eigenlijk?

De Blauwe Vogels zijn geweldige scouts met een beperking die, net als alle andere kinderen, op ontdekkingsreis gaan naar nieuwe, grensverleggende mogelijkheden. Ons motto is dan ook “Je kunt vaak meer dan je denkt.” Want pas als je echt hebt geprobeerd, ontdek je of je iets (nog) niet kunt…

Bij de Blauwe Vogels heerst gezelligheid. Hier maakt je kind echte vrienden en samen beleven ze volop lol en delen ze spannende avonturen. Diverse activiteiten brengen niet alleen nieuwe kennis over de wereld om hen heen, maar ook inzicht in zichzelf.

Ontwikkeling en begeleiding staan centraal

Belangrijke ontwikkelingen van de scouts met een beperking zijn individueel, maar oh zo belangrijk. Met één leiding op twee kinderen krijgt iedereen de aandacht. Zo ontdekken de kinderen hun talenten, elk op hun eigen manier en tempo. Tijdens de opkomsten creëren we momenten waarin elk kind kan ‘stralen’.

Als begeleiding zijn we flexibel en improviseren we wanneer de kinderen tijdens een activiteit niet (mee)doen. De kinderen mogen zichzelf zijn. Binnen de scouting bieden we structuur, maar binnen die structuur ook veel vrijheid, anders dan op school of op “het werk”. De kinderen genieten daarvan, en als zij genieten, genieten wij als leiding ook!

Buiten in de natuur

Buiten- en natuuravonturen staan hoog op het programma. Wie denkt dat de Blauwe Vogels niet vliegen, heeft het goed mis! Deze fanatieke scouts spreiden hun vleugels en gaan eropuit. Van spannende speurtochten in vertrouwde omgevingen tot het leren van routetechnieken met een kaart.

Maar dat is nog niet alles. De scouts leren ook kampvuren maken, waarbij ze samen met scoutingvrienden alles ontdekken over koken en bakken in de natuur. Zo ervaren ze niet alleen de wereld om hen heen, maar beleven ze avonturen die hun nieuwsgierigheid prikkelen en hun scoutingvaardigheden vergroten. Bij de Blauwe Vogels staan plezier en ontwikkeling hoog in het vaandel!

Blokhut activiteiten

Scouts staan bekend om het leggen van knopen, en bij de Blauwe Vogels is dat niet anders. Zij leren op hun eigen tempo de sterkste knopen te leggen. In de blokhut is er ook altijd tijd voor gezelligheid, spelletjes en de leukste knutselactiviteiten. Regelmatig wordt er samen gekookt en natuurlijk gegeten.

Uitstapjes en kamp hoogtepunten

Eens per jaar genieten de Blauwe Vogels van het hoogtepunt: het kamp. Een nachtje in hun eigen blokhut, omringd door de vertrouwde omgeving. Het samen logeren met vrienden creëert een uniek moment waar spanning en extase samenkomen. Samen delen ze avonturen, smeden ze nieuwe vriendschappen en ervaren ze de opwinding van een nacht vol gezelligheid en geweldige herinneringen.

Maar ook een uitstapje naar bijvoorbeeld het Klimbos in Apeldoorn mag niet ontbreken. Of Burgers Zoo of Dinoland, dit zijn de uitjes waar de leiding de Blauwe Vogels mee verrast. Deze activiteiten zijn leuk, veilig en toch grensverleggend voor onze scouts met een beperking.

Feestelijke activiteiten

Natuurlijk passen we de thema’s van de bijeenkomsten aan op naderende feestdagen zoals Sinterklaas en Pasen.

Als Blauwe Vogels vermijden we doorgaans drukke (groeps)evenementen om overprikkeling te voorkomen. Maar hé, als er scouts zijn die hier behoefte aan hebben, dan doen we echt gezellig mee! Deelname is vrijwillig, en elk kind kan zelf kiezen om mee te doen. We zijn flexibel en passen ons aan aan de wensen van elke individuele vogel in ons gezellige nest!

Deze speltak biedt een avontuurlijk en gevarieerd programma dat volledig aansluit bij de ondernemende scouts met een beperking! En vol enthousiasme kunnen we melden dat we als vereniging uitblinken in langdurige lidmaatschappen van onze gemotiveerde Blauwe Vogels. Ontdek meer over onze vereniging.

Komt jouw kind zijn talenten ontdekken bij de scouting?

Laat je kind, gratis en vrijblijvend, twee keer de opkomst van de Blauwe Vogels bijwonen.