Pro-Scouts (13-15 jaar)

Wanneer de klok richting het weekend tikt, vinden tieners tussen 13 en 15 jaar bij Scouting Marca Appoldro hun thuisbasis. Hier leggen ze op een toffe manier vriendschappen, ontwikkelen ze leiderschapsvaardigheden en ontdekken ze nieuwe skills voor een toekomst vol avontuur. Iedere vrijdagavond, tussen 19.00 en 21.00 uur, staat er weer een nieuw avontuur voor ze klaar!

Wie zijn de pro scouts eigenlijk?

Pro scouts zijn ondernemende kinderen die niet alleen energie kwijt moeten raken, maar ook energie halen uit avontuurlijke activiteiten. Ze gaan een stapje verder dan de scouts en zoeken iedere opkomst weer die PRO-factor op. Even niet op het scherm turen, maar actief plezier maken met leeftijdsgenoten.

Zelfstandig en in de Leiding

Bij de pro scouts leren de kinderen respectvol met elkaar om te gaan. Ieder kind kan hier zichzelf zijn. Zo zijn er volop activiteiten waarin de kinderen met elkaar leren samenwerken en zelfvertrouwen opbouwen. Ze ontdekken onvermoede durf en nemen initiatief, want bij de pro scouts worden eigen inbreng en vrijheid beloond. Bij scouting noemen we dit de ‘doorlopende leerlijn’.

Buiten in de natuur

Net als de scouts zijn de pro scouts echte pioniers. En één van de tofste activiteiten is de zenuwslopende greppeltocht (dropping). De scouts en explorers vergezellen de pro scouts in deze activiteit. Hierdoor ontstaat een intense competitie vol avontuur!

Bij de pro scouts werken we met PL’s (Patrouille Leiders) en APL’s (Assistent Patrouille Leiders). Dit zijn dynamische duo’s die de leiding hebben over de patrouilles, verschillende groepjes binnen de speltak waar ze samenwerken of de strijd met elkaar aangaan in diverse spellen. De PL’s en APL’s zijn het eerste aanspreekpunt voor de scouts in de patrouille. Zo leren ze essentiële vaardigheden als leiderschap en verantwoordelijkheid nemen.

Uiteraard zijn de gezamenlijke activiteiten als groep onderdeel van onze opkomsten. Waar de scouts leren om een klein bouwwerk te maken, gebruiken we de geleerde skills om een toren van 10 meter hoog te bouwen. Dat is de PRO van pro scouts. Fikkie stoken ontbreekt hier zeker niet aan.

Binnenactiviteiten

De pro scouts beheersen de kunst van het knopen als echte experts. Deze vaardigheid komt goed van pas bij het opzetten van een kamp en het overleven in de wildernis. Met hun zakmessen snijden ze indrukwekkende creaties in stokken. Daarnaast zetten ze hun handigheid met het zakmes ook in de keuken in. Dus, wees niet verbaasd als jouw tiener plotseling het avondeten klaarmaakt!

Themakampen

Minimaal tweemaal in het jaar staat in het teken van kamp. We zorgen altijd voor een gaaf thema tijdens het kamp.

Een weekendkamp in onze eigen blokhut, waar de pro scouts als de beste vrienden samen de tijd nemen voor te gekke avonturen. Dit is slechts een weekend (van 1 of 2 nachten), maar wel eentje waar ze tot in de late uurtjes lachen, ontdekken en samen herinneringen bouwen die zelfs maandagochtend nog voor een glimlach zorgen.

En dan hebben we een weekkamp aan het begin of aan het eind van de zomervakantie. Ieder jaar op een ander Labelterrein (echte kampeerterrein voor Scouting organisaties) van Scouting Nederland. Hier komen de geleerde scouting skills goed van pas.

PRO activiteiten

Als echte Pro’s kunnen onze pro scouts ook eens zelf de opkomst organiseren. Eigen initiatief, samenwerking, overleggen en elkaar respecteren zijn de vaardigheden die de kinderen ongemerkt eigen maken.

En wanneer het even kan trekken we iets extra’s uit de kast zoals waterskiën, paintball of karten.

Deze speltak presenteert elk weekend nieuwe uitdagingen voor enthousiaste tieners die volop op ontdekkingstocht zijn naar hun talenten en vaardigheden. Deze vind je door dingen te doen en scouting is ‘the place to be’ als het gaat om actie! Ontdek meer over onze vereniging.

Word jouw tiener ook de PRO bij pro scouts?

Laat jouw kind, gratis en vrijblijvend, twee keer de opkomst van pro scouts bijwonen.